Introduction The aim of the present study was to determine those elements of a personality which can be considered predictive to guide the orientation of applicants to the Nursing Degree Course. Methods The survey was conducted on 66 students enrolled in the first year of the University Nursing Diploma. For this reason we administered the Big Five Questionnaire at the beginning of the academic year. Evaluation oftraining and ofexaminations taken each student were gathered at the end of the year. Reasults: “Cultural Openness” is and effective indicator of good results obtained in Nursing, Anatomy, Methodology. “Mental Openness’’is predictive of a good evalmtion in Nursing, and is connected significantly with the personality variable “Cooperation”. “Cultural Openness” and “.Mental Openness" I are significantly correlated with the Training fields. “Cultural Openness ’ ’ especially ispredictive of a good evaluation of the Caring and Educational fields. Discussion: “Culture Openness" is the indicator of a sensitive personality as it relates strongly with Nursing, Anatomy and Methodology. Subjects with a wider culture have more probabilities of succeeding in their studies. An inclination towards sociality i and mutual collaboration are important qualities for a nurse’s cultural and professional background. In fact only “Cultural Openness” is significantly related to the Training mark. Thisshows that only apredisposition at having cultural interests of a scientific or/and humanistic kind ispredictive of performance in Training; the higher the nursing student’s cultural level, the greater his/her caring skills with patients. “Cultural Openness” thus becomes the most significant predictor of future professional performance.

| Introduzione: Scopo del presente studio è stato dì individuare elementi della personalità che possono essere indicatori predittivi per orientare la selezione del candidato al corso di Laurea in Infermieristica. | Materiali e metodi: Lo studio è stato condotto su 66 studenti iscritti al primo anno del Diploma Universitario per Infermiere. Lo Strumento utilizzato è stato il Big Five Questionnaire somministrato all’inizio dell'Anno Accademico 2000/2001. Al termine dell’anno accademico sono state raccolte le valutazioni del tirocinio e degli esami sostenuti da ogni studente. | Risultati: L’“Apertura alla Cultura’’ è indicatore efficace per buoni risultati nelle discipline in particolare di Infermieristica, Anatomia, Metodologia. Una buona valutazione in Infermieristica è resa predittiva dall’“Apertura Mentale” e correla significativamente con la variabile di personalità “Cooperatività". L'Apertura Mentale e l’Apertura alla Cultura correlano in modo statisticamente significativo con le aree di tirocinio. In particolare, l’Apertura alla Cultura è predittiva di buona valutazione dell'Area Assistenziale e di Formazione. | Discussione: L'Apertura alla Cultura, correlando fortemente con Infermieristica, Anatomia e Metodologia, è l’indicatore di personalità sensibile. I soggetti con maggiore “culturalità" hanno più probabilità di successo scolastico. Una predisposizione alla socialità e alla collaborazione reciproca sono importanti qualità nel bagaglio attitudinale e professionale dell’infermiere. Poiché solo l’Apertura alla Cultura correla in modo significativo con il voto di Tirocinio indica che solo una predisposizione ad interessi culturali di tipo scientifico e/o umanistico è predittiva di performance in Tirocinio; più è alto il livello culturale dello studente infermiere e più è elevata una certa abilità assistenziale sul paziente.

Formazione Infiemeristica: aspetti predittivi di performance del Big Five Questionnaire

BALLABENI, ANDREA;
2004

Abstract

Introduction The aim of the present study was to determine those elements of a personality which can be considered predictive to guide the orientation of applicants to the Nursing Degree Course. Methods The survey was conducted on 66 students enrolled in the first year of the University Nursing Diploma. For this reason we administered the Big Five Questionnaire at the beginning of the academic year. Evaluation oftraining and ofexaminations taken each student were gathered at the end of the year. Reasults: “Cultural Openness” is and effective indicator of good results obtained in Nursing, Anatomy, Methodology. “Mental Openness’’is predictive of a good evalmtion in Nursing, and is connected significantly with the personality variable “Cooperation”. “Cultural Openness” and “.Mental Openness" I are significantly correlated with the Training fields. “Cultural Openness ’ ’ especially ispredictive of a good evaluation of the Caring and Educational fields. Discussion: “Culture Openness" is the indicator of a sensitive personality as it relates strongly with Nursing, Anatomy and Methodology. Subjects with a wider culture have more probabilities of succeeding in their studies. An inclination towards sociality i and mutual collaboration are important qualities for a nurse’s cultural and professional background. In fact only “Cultural Openness” is significantly related to the Training mark. Thisshows that only apredisposition at having cultural interests of a scientific or/and humanistic kind ispredictive of performance in Training; the higher the nursing student’s cultural level, the greater his/her caring skills with patients. “Cultural Openness” thus becomes the most significant predictor of future professional performance.
2004
Giovanna, Artioli; Riccarda, Camellini; Federico, Gasparini; Andrea, Ballabeni; Barbara, Boni; Giovanni, Dazzi
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/604595
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact