There are a few studies (Renzulli, 1977; Pfeiffer, in press) on the topic of giftedness highlighting an aspect which has to date been investigated very little: that regarding the discrepancy between capabilities and school success found in students defined as gifted underachievers. Following a brief description of the problem, we shall present some research data (Baum et al., 1995b), which we can be drawn upon for useful methodological reflections on how to deal with lack of motivation to study from an inclusive perspective.

All’interno della tematica sulla plusdotazione alcune ricerche (Renzulli, 1977) mettono in luce un aspetto ancora poco investigato quale quello legato alla discrepanza tra capacità e successo scolastico rilevato in studenti definiti gifted underachievers. Dopo una breve descrizione della problematica, si riportano i dati di una ricerca (Baum et al., 1995b) in base ai quali si possono trarre utili riflessioni metodologiche per affrontare situazioni di demotivazione allo studio in chiave inclusiva.

Quando la plusdotazione non porta al successo scolastico

SANDRI, PATRIZIA;BRAZZOLOTTO, MARTINA
2017

Abstract

There are a few studies (Renzulli, 1977; Pfeiffer, in press) on the topic of giftedness highlighting an aspect which has to date been investigated very little: that regarding the discrepancy between capabilities and school success found in students defined as gifted underachievers. Following a brief description of the problem, we shall present some research data (Baum et al., 1995b), which we can be drawn upon for useful methodological reflections on how to deal with lack of motivation to study from an inclusive perspective.
2017
Sandri Patrizia; Martina Brazzolotto
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Quando la plusdotazione.pdf

accesso aperto

Descrizione: Plusdotazione
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 71.88 kB
Formato Adobe PDF
71.88 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/604253
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact