This paper takes into account Kurt Vonnegut’s Galápagos (1985), Stefano Benni’s Terra! (1983), and the first volume (1979) of Douglas Adams’ The Hitchhiker's Guide to the Galaxy as the expression of several social stances: distrust in the technological progress, antimilitarism, ecologism, critique of anthropocentrism. It tries to contextualize those themes in the light of their historical background; it shows, eventually, how those works’ projects rely on the peculiar devices of humour and postmodernist techniques.
Il contributo analizza i romanzi Galápagos (1985) di Kurt Vonnegut, Terra! (1983) di Stefano Benni, e il primo volume (1979) della Hitchhiker's Guide to the Galaxy di Douglas Adams, come punto d’incontro ed espressione di una serie di istanze sociali: sfiducia nel progresso tecnologico, antimilitarismo, ecologismo, messa in questione dell’antropocentrismo. Si cerca di contestualizzare questi temi alla luce dello sfondo storico; si analizza, infine, come il progetto di queste opere venga portato avanti attraverso lo strumento peculiare dello humour e le pratiche artistiche proprie della sensibilità postmoderna.
Apocalypse then: (altri) frammenti di impegno postmoderno tra fantascienza, humour ed ecologismo
BUSI RIZZI, GIORGIO
2015
Abstract
This paper takes into account Kurt Vonnegut’s Galápagos (1985), Stefano Benni’s Terra! (1983), and the first volume (1979) of Douglas Adams’ The Hitchhiker's Guide to the Galaxy as the expression of several social stances: distrust in the technological progress, antimilitarism, ecologism, critique of anthropocentrism. It tries to contextualize those themes in the light of their historical background; it shows, eventually, how those works’ projects rely on the peculiar devices of humour and postmodernist techniques.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.