This contribution discusses the literary hybridization in its relations with the literary genre of the critical essay in the medium-term period 1970-2010. Following the historical outline of appearance of hybridization within Western aesthetics, in the first part of the paper it is claimed that hybridization formerly indicates aesthetic and literary issues which do not fit into poetics’s principles and entails moral disapprobation. Then, from the 20th century until today, hybridization means a sort of liberation of any literary work from the category of genre itself. The critical essay is selected as a literary genre of investigation of the hybridization’s topics. Four authors (Roland Barthes, Giorgio Manganelli, Mario Lavagetto, and William Deresiewicz) and three literatures narrow the choice of hybrid essays from the period of literary theory at its peak until today. The second part of the article points out the relationship between both the commentary and the rewriting and the argumentative discourse and the narrative. A discourse parallel to the critical text reveals the presence of another genre, neither essayistic nor philosophical. This parallel concerns the essay with the narrative and cannot be interpreted as the dispossession of literary genres by means of the hybridization. The final aim is to show that the hybridization acts as a historical phenomenon in compliance with the market system of our culture even in the case of the intellectual and peripheral genre of the critical essay. In short, as far as literary theory is replaced by new paradigms in critical texts, hybridization accounts for critical essays which adapt themselves to the traditional narrative genres.

Scopo del presente contributo è indagare il nesso tra il concetto d’ibridazione e il genere del saggio critico attraverso alcuni esempi desunti entro un periodo di medio termine nella contemporaneità (1970-2010). In ambito estetico l’ibridazione è stata interpretata, dapprima, come momento di confusione delle poetiche classiche, in seguito, soprattutto nel Novecento, come una vera e propria possibilità di affrancamento delle opere dalla categoria stessa di genere letterario. Il corpus di saggi critici è circoscritto a quattro autori (Roland Barthes, Giorgio Manganelli, Mario Lavagetto, William Deresiewicz), appartenenti a tre letterature e pubblicati dall’epoca della teoria al suo apice (1970) fino a oggi. L’analisi, prendendo in conto aspetti tanto strutturali quanto stilistici delle opere, mette in luce le strategie di commento e riscrittura che comportano l’inserimento di un discorso parallelo a quello critico, che rileva di un altro genere, né saggistico, né filosofico. L’obiettivo conclusivo è mostrare come l’ibridazione stessa sia studiabile, da un punto di vista storico-letterario, come un fenomeno generico ancorato alla cultura vigente e ai suoi modi di produzione, anche nel caso di un genere intellettuale e apparentemente estraneo alle dinamiche delle merci culturali come il saggio critico. Infatti ibridazione non significa automaticamente liberazione dalla categoria di genere letterario. Man mano che il ruolo della teoria nella scrittura saggistica scema di fronte a un cambiamento dei paradigmi critico-letterari della contemporaneità, l’ibridazione interviene nel saggio critico tramite meccanismi che appartengono più a un adeguamento che a una differenziazione rispetto ai generi narrativi tradizionali.

Libri paralleli: saggi critici e ibridazione narrativa / Gallerani, Guido Mattia. - In: TICONTRE. - ISSN 2284-4473. - ELETTRONICO. - 5:(2016), pp. 67-88.

Libri paralleli: saggi critici e ibridazione narrativa

GALLERANI, GUIDO MATTIA
2016

Abstract

This contribution discusses the literary hybridization in its relations with the literary genre of the critical essay in the medium-term period 1970-2010. Following the historical outline of appearance of hybridization within Western aesthetics, in the first part of the paper it is claimed that hybridization formerly indicates aesthetic and literary issues which do not fit into poetics’s principles and entails moral disapprobation. Then, from the 20th century until today, hybridization means a sort of liberation of any literary work from the category of genre itself. The critical essay is selected as a literary genre of investigation of the hybridization’s topics. Four authors (Roland Barthes, Giorgio Manganelli, Mario Lavagetto, and William Deresiewicz) and three literatures narrow the choice of hybrid essays from the period of literary theory at its peak until today. The second part of the article points out the relationship between both the commentary and the rewriting and the argumentative discourse and the narrative. A discourse parallel to the critical text reveals the presence of another genre, neither essayistic nor philosophical. This parallel concerns the essay with the narrative and cannot be interpreted as the dispossession of literary genres by means of the hybridization. The final aim is to show that the hybridization acts as a historical phenomenon in compliance with the market system of our culture even in the case of the intellectual and peripheral genre of the critical essay. In short, as far as literary theory is replaced by new paradigms in critical texts, hybridization accounts for critical essays which adapt themselves to the traditional narrative genres.
2016
Libri paralleli: saggi critici e ibridazione narrativa / Gallerani, Guido Mattia. - In: TICONTRE. - ISSN 2284-4473. - ELETTRONICO. - 5:(2016), pp. 67-88.
Gallerani, Guido Mattia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Libri paralleli_saggi critici e ibridazione narrativa.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 258.63 kB
Formato Adobe PDF
258.63 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/572999
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 0
social impact