This paper is intended to present the developments of my research on the artist nicknamed the Illustratore, one of the main illuminators in Bologna in the 1330s-40s. The first half of the paper deals with the addition of a Parvum Volumen held by the Bibliothèque Municipale in Bordeaux (MS 355.1) to the artist’s known body of works. As François Avril kindly indicated to me, the artist painted three two-column frontispieces in the manuscript, at the beginning of the Institutiones (fol. 1), the Tres libri (fol. 205), and the Consuetudines feudorum (fol. 275). In these miniatures the artist appears in a transitional phase from the balanced composition and the plainly built space of his earlier works, influenced by the updating to Giotto of the 1328 Master, to the chaotic upheaval of his most famous works. The same phase is observable in two other Parvum Volumen in Edinburgh (National Library of Scotland, Advocates MS 10.1.4(i)) and Munich (Bayerische Staatsbiliothek, Clm 3502) and in an Infortiatum in Paris (Bibliothèque Nationale de France, MS Latin 14340). In the second half of my paper, I try to examine the Illustratore’s role in Bolognese Gothic illumination and art in general. By starting from the still fundamental interpretation of the artist’s oeuvre by Roberto Longhi, I suggest a connection between «quel linguaggio corsivo, asintattico e vivacemente narrativo» at the heart of Illustratore’s art, a point already identified by Longhi, and the function of the concrete visualisation of law as a sort of visual commentary on the legal manuscripts produced in Bologna. In the paper I confirm this hypothesis with regard to the way the artist valued narrative in a non-legal manuscript, the Divine Comedy Riccardiano 1005 in Florence, and in a few law books ranging from the above mentioned manuscript of Bordeaux to the well known Gratian Vat. lat. 1366. Finally, I return to this consideration of the illustration of legal manuscripts to focus on the artist’s connections – recognized in modern scholarship since Longhi – to Giotto, the north-European Gothic tradition and, especially, to Buffalmacco’s murals in the Camposanto of Pisa.

L’intervento intende presentare gli sviluppi delle mie ricerche sulla figura del cosiddetto Illustratore, protagonista della decorazione libraria bolognese degli anni trenta e quaranta del Trecento. La prima parte è dedicata alla restituzione al catalogo del maestro di una copia del Parvum Volumen conservata presso la Bibliothèque Municipale di Bordeaux (ms. 355.1). Come mi ha gentilmente segnalato François Avril, l’artista ha eseguito tre riquadri miniati larghi due colonne di testo, in corrispondenza dell’inizio delle Institutiones (c. 1r), dei Tres libri (c. 205r) e delle Consuetudines feudorum (c. 275r). Queste miniature vedono l’artista in una fase di passaggio dall’equilibrio compositivo e la chiarezza spaziale degli inizi sotto il segno dell’aggiornamento giottesco del Maestro del 1328 verso lo sconvolgimento caotico caratteristico della sua produzione più nota. Il medesimo momento è riconoscibile anche in altri due codici del Parvum Volumen, a Edimburgo (National Library of Scotland, ms. Advocates 10.1.4(i)) e a Monaco (Bayerische Staatsbibliothek, Clm 3502), e in un Infortiatum a Parigi (Bibliothèque Nationalems. Lat. 14340). Nella seconda parte dell’intervento si tenta una prima valutazione del ruolo dell’Illustratore nel percorso della miniatura e, più in generale dell’arte gotica, bolognese. Partendo dall’ancora fondamentale lettura critica di Roberto Longhi, si propone un nesso tra l’efficacia di racconto diretto e asintattico che già il grande studioso aveva individuato come il cuore dell’arte dell’Illustratore e le funzioni di visualizzazione concreta del diritto che la decorazione libraria ricopriva in qualità di glossa visiva all’interno dei codici giuridici prodotti a Bologna. L’intervento verifica quest’ipotesi sulla base della valorizzazione del dato narrativo operata dall’artista in un codice non giuridico come la Commedia Riccardiano 1005 di Firenze e in alcuni libri di legge dallo stesso manoscritto di Bordeaux all’ormai noto Graziano Vat. lat. 1366. Infine, a partire da quest’approccio all’illustrazione giuridica si possono rivedere il rapporto dell’artista con i modelli di Giotto, del gotico settentrionale e soprattutto con gli affreschi di Buffalmacco nel Camposanto di Pisa, già notati a partire da Longhi.

L'Illustratore a Bologna tra libri di legge e chiose dantesche: problemi aperti e sviluppi recenti della ricerca

DEL MONACO, GIANLUCA
2014

Abstract

This paper is intended to present the developments of my research on the artist nicknamed the Illustratore, one of the main illuminators in Bologna in the 1330s-40s. The first half of the paper deals with the addition of a Parvum Volumen held by the Bibliothèque Municipale in Bordeaux (MS 355.1) to the artist’s known body of works. As François Avril kindly indicated to me, the artist painted three two-column frontispieces in the manuscript, at the beginning of the Institutiones (fol. 1), the Tres libri (fol. 205), and the Consuetudines feudorum (fol. 275). In these miniatures the artist appears in a transitional phase from the balanced composition and the plainly built space of his earlier works, influenced by the updating to Giotto of the 1328 Master, to the chaotic upheaval of his most famous works. The same phase is observable in two other Parvum Volumen in Edinburgh (National Library of Scotland, Advocates MS 10.1.4(i)) and Munich (Bayerische Staatsbiliothek, Clm 3502) and in an Infortiatum in Paris (Bibliothèque Nationale de France, MS Latin 14340). In the second half of my paper, I try to examine the Illustratore’s role in Bolognese Gothic illumination and art in general. By starting from the still fundamental interpretation of the artist’s oeuvre by Roberto Longhi, I suggest a connection between «quel linguaggio corsivo, asintattico e vivacemente narrativo» at the heart of Illustratore’s art, a point already identified by Longhi, and the function of the concrete visualisation of law as a sort of visual commentary on the legal manuscripts produced in Bologna. In the paper I confirm this hypothesis with regard to the way the artist valued narrative in a non-legal manuscript, the Divine Comedy Riccardiano 1005 in Florence, and in a few law books ranging from the above mentioned manuscript of Bordeaux to the well known Gratian Vat. lat. 1366. Finally, I return to this consideration of the illustration of legal manuscripts to focus on the artist’s connections – recognized in modern scholarship since Longhi – to Giotto, the north-European Gothic tradition and, especially, to Buffalmacco’s murals in the Camposanto of Pisa.
2014
Il codice miniato in Europa: libri per la chiesa, per la città, per la corte
335
353
del Monaco, Gianluca
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/517705
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact